Jump to content
Sign in to follow this  
Marcel

Kachelblower

Recommended Posts

Ah ik dacht al dat ik er een afwijking bij had. :D

Zoals jullie weten is de kachel er weer mee gestopt.

Vorige x was het de weerstand, misschien nu wel weer.

Kachelmotor is het zeker niet.

Ik lees ook iets over een relais.

Als ik het kastje bedien hoor ik achter het dashboard wel geluiden dus dat werkt wel, als het relais stuk is hoe kan ik dit weten?

Marcel,

Een relais is alleen aanwezig als de corvette manual airconditioning heeft.

Volgens mij is jou wagen met een elektronic airconditioning uitgevoerd (digitaal display en up en down buttons voor temperatuur instelling). Deze uitvoering heeft geen relais maar een blower control module.

Storing zoeken: er spelen 3 zekeringen mee. 2 op het zekering paneel bij de rechterdeur en 1 onder de motorkap. Fuse panel GAGES FUSE (10 amp) en CTSY/CLK FUSE (15 amp) onder motorkap een zekering die A/C UNDERHOOD FUSE genoemd wordt (5 amp) zit tussen twee paarse (PPL) draden. Deze zekeringen eerst controleren.

Volgende stap is blower motor stroomvoorziening testen. Stekker van blower losmaken, contactslot in RUN zetten, A/C mode in ECON en blower mode in HI (blower index 10). Nu meten tussen stekker pin A (PPL) en massa op accu, +12V is goed. Omdat jij aangeeft dat de blowermotor goed is zul je geen 12V meten en kan je doorgaan naar Blower control module test. stap 2 is massa controleren op pin B (BLK) niet goed is massa repareren.

Blower control module test. De module bevind zich onder de motorkap op kachelhuis en heeft twee stekkers, C1 (RED, BLK), C2 (BRN, PPL). Stekkers losmaken, contact in RUN, A/C mode ECON, blower mode HI, temperature setting 65 degrees F en outside temp boven 60 degrees F.

Meten tussen stekker C1 pin B (RED) en massa op accu, goed is +12V, niet goed is draad repareren. Meten tussen Stekker C1 pin B en stekker C2 pin D (BLK), goed is +12V, niet goed is massa repareren. Meten tussen stekker C2 pin B (BRN) en massa op accu, goed is ongeveer +5 Volts. Meten tussen stekker C2 pin A (PPL) en massa op accu, goed is +12V.

Laat je resultaat maar even weten, eventueel kunnen we nog verder met een Heater and A/C Control Assembly Test (A/C control panel in dashboard).

Succes en groet, JohanB)

Edited by Qlincy
verbetering text

Ik heb op de 4pin stekker stroom op 1 pin.

Het stopt dus weer bij de weerstand, zou die nu alweer stuk zijn?

Zal na het werk even kijken.

Het is de dunne draad links boven.

20181126_145317.jpg

Even punt voor punt, klopt het dat je een elektronic gestuurde airco hebt?

Zijn de zekeringen gecontroleerd en goed?

Ik kan de kleur van het draadje niet helemaal goed zien, is het een bruine? er staat ook een letter bij A, B, C of D. probeer goed te kijken en doorgeven welke het is.

De andere stekker, op de rode draad moet altijd +12V staan, ook met contact uitgeschakeld.

groet en succes, JohanB)

Op de andere stekker heb ik geen stroom. Ik zal hem naar buiten moeten rijden voor de zekering. Mijn deur kan niet ver genoeg open.😁

2 hours ago, Marcel said:

Mijn deur kan niet ver genoeg open.😁

Daarom ben ik schuurtje aan t bouwen;)

Edited by 383cfi

Heb mijn zekeringen gecheckt en alles is heel. Heb een grondkabel gevonden, schoon gekrapt geen resultaat. Nog een foto van de stekker. De dunne grijsachtige draad zit stroom op. 

20181128_105618.jpg

Marcel,

Op de dikke rode draad hoort permanent +12V te staan. Zit schematisch direct op de accu via een z.g. fusible link. Dit is een beveiliging ingebouwd in de draad, waarschijnlijk te vinden aan de linkerkant dichtbij de accu, op schutbord zit een "kudde rode draden" aan elkaar geknoopt op een terminal. Deze draden hebben kort na het begin een verdikking, dat is de fusible link. Als de fusible link doorgebrand is heb je geen spanning meer. De betreffende rode draad is de power supply voor de kachelmotor. Te testen door de stekker los te halen en met een draadje direct +12V op de pin te zetten (niet de pin van de stekker maar waar de stekker vanaf komt), dan gaat waarschijnlijk de kachelmotor weer draaien.

succes eigroet JohanB)

Morgen weer even kijken of ik kan vinden wat jij verteld😁 bedoel je dat ik op die rode draad van de stekker even 12volt op moet zetten of bij die fusible link.

Heb 12v op de pin gezet maar er gebeurt niets.

Moet ik nu die tape van die draden verwijderen?

Als ik dat doe zit daar dan een soort van zekering?

Ben bang dat ik weer iets sloop dus vandaar dat ik het even vraag.

+12V op de pin waar de stekker contact mee maakt, of bij gemonteerde stekker achter op de rode draad.

Dit alles met contact aan en blower op high.

groet JohanB)

Allebei geen stroom.😐

Ik denk dat ik hem in lente naar je toe breng. Heb er geen geduld voor en durf ook niet aan bedrading te gaan zitten. Of er moet zoals jij zegt een soort van zwevende zekering zijn. Als die er is dan check ik die zo niet dan nok ik er mee😉. Kan me kont niet keren in mijn garage.

Ik heb op internet gekeken naar die fusible link, kun je zo een ding doormeten?

Als hij stuk is is het dan en kwestie van er tussenuit knippen en er een nieuwe tussen plaatsen>

Nou Johan als ik zo een ruimte als jou had dan had ik graag wat meer dingen zelf geprobeerd maar een monteur word ik nooit hoor:D.

Voor bepaalde dingen vind ik het toch prettig als er mensen met verstand van zaken aan de auto sleutelen.;)