Jump to content
Sign in to follow this  
Qlincy

Saturdaynight Special

Recommended Posts

Afgelopen week kwam hij dan binnen en afgelopen vrijdag eronder geschroefd. 

De Saturday night Special, een TCI converter met een hogere stall speed.

Ik moet er nog een beetje mee leren rijden, maar de eerste indruk is dat de corvette NOG leuker is om te rijden.

Met leren bedoel ik vooral het rijden in de lagere versnellingen bij lage snelheid. Als ik bij stilstand iets te enthousiast gas geef gaan de achterwielen spontaan doorslippen en als ik daarna doortrek dan kwispelt de wagen behoorlijk bij de 1-2 shift. Slecht voor de bandjes maar wel heel leuk:rolleyes:

Ik ga de huidige banden helemaal opgebruiken om dit GOED te leren:P

De nieuwe bandjes staan klaar en monteer ik voor de Hemelvaart tour

Geniet van het mooie weer

Groet JohanB)

Nu kun je me eindelijk een beetje bijhouden:lol:

On 7-4-2018 at 19:59, Qlincy said:

Afgelopen week kwam hij dan binnen en afgelopen vrijdag eronder geschroefd. 

De Saturday night Special, een TCI converter met een hogere stall speed.

Ik moet er nog een beetje mee leren rijden, maar de eerste indruk is dat de corvette NOG leuker is om te rijden.

Met leren bedoel ik vooral het rijden in de lagere versnellingen bij lage snelheid. Als ik bij stilstand iets te enthousiast gas geef gaan de achterwielen spontaan doorslippen en als ik daarna doortrek dan kwispelt de wagen behoorlijk bij de 1-2 shift. Slecht voor de bandjes maar wel heel leuk:rolleyes:

Ik ga de huidige banden helemaal opgebruiken om dit GOED te leren:P

De nieuwe bandjes staan klaar en monteer ik voor de Hemelvaart tour

Geniet van het mooie weer

Groet JohanB)

Ik zag je wegrijden en....... het zag er heel stoer uit:P

Ik dacht zo waait de hoed nog af:D

Ik heb er ook zo een, ik weet hoe ontdeugend het rijd;)

Have fun!

Goed te horen Johan!

Wat is het verschil in stall speed tussen deze en de oude?

Groeten Peter

Wat ik ervan begrepen heb is het volgende:

GM heeft voor de 4L80E 2 types converter, low en high stall.

De low stall zit vaak in een bak achter een (turbo) diesel, high stall in benzine aangedreven wagens.

Sjaak had een GM low stall converter in zijn bak, met effect dat voornamelijk vanaf stilstand er weinig fut inzat, totdat de 2500 toeren gehaald was. Een maal onderweg was de corvette goed te rijden.

Mijn bak had de GM high stall, deze ging best vlot weg vanaf stilstand, maar niet te vergelijken met de Saturdaynight Special.

De opgegeven stall speeds zijn; GM low stall 1200-1600; GM high stall 1800-2200. De actueel haalbare stall hangt af van de motor die ervoor hangt. Een big block heeft hogere stall speed dan een 5.7 met dezelfde converter.

De Saturdaynight Special geeft geen stall speed op, maar beweert een stall speed te hebben die minimaal 500 rpm hoger ligt dan standaard.

Ik ben tot nu alleen maar aan het spelen geweest en heb nog geen tijd gehad om de toerenteller in de gaten te houden. Gangbare manier om stall speed te controleren gaat echt niet lukken. Met voet stevig op de rem en gas geven gaan de wielen eerder slippen dan de stall speed bereikt is:D

Gisteren een leer momentje, ging van huis weg voor een ritje en zag de buurman kijken dus even sportief optrekken. 50 meter verder schakelde de bak naar 2 en ik had bijna de hele weg nodig, wat gaf die een zwieper:o. Geleerd dat ik dit niet kan doen met koude banden:wub:

Ik hoop nog veel te leren de komende tijd:P

groet JohanB)

Dat klinkt erg prettig allemaal, helemaal als hij in zijn 2 nog door blijft spinnen.B)